top of page

5 המלצות לכתיבת כתבה בנושא בריאות

עודכן: 11 ביולי 2022

גל כתבות בריאות התחיל להציף אותנו לפני מספר שנים - ומאז הקורונה המגמה הזו נמצאת בעליה מתמדת. העם צמא למידע, ואנחנו כמהים לתת אותו.


כיאה לכל ים שמכבד את עצמו, גם בים כתבות הבריאות אפשר למצוא כתבות שיש בהן מידע מעמיק יותר ויש כאלה פחות - הן לא מחדשות דבר והן כתובות כלאחר יד. יש כתבות עם צבע (סיפורים, אנקדוטות ורגשות) ויש כתבות שטוחות למדי, שאינן מוסיפות הרבה למה שכבר ידענו לפני שהתחלנו לקרוא את הכתבה.


כדי לפרסם תוכן כתוב בנושאים בריאותיים יש כמה חוקים לא כתובים ונקודות שצריך לשים לב אליהן.


1. כל תוכן בנושא בריאות חייבת לספר סיפור.

כמו כל תוכן טוב אחר, גם תוכן בנושא בריאות צריך לספר סיפור שיתפוס אותנו. התוכן צריך לעדכן, להיות מדויקת, וכמובן - להיות מעניין מספיק כדי למשוך את תשומת הלב של הקוראים. כדאי מאוד שהתוכן לא יהיה שכתוב של אתר אינטרנט וגם לא ערך מילוני נרחב (אנחנו רואים בארץ לא מעט כתבות כאלה...).

2. כל כתבה בנושא בריאות מתחילה ברעיון מעולה. לוקח זמן למצוא רעיונות מעולים לכתבות בריאותיות. אתם יכולים כמובן לכתוב על כל רעיון שעולה לכם בראש, אבל התמורה תהיה גדולה יותר אם תמצאו רעיון שרלוונטי לקוראים שלכם. הנה שלושה מקומות שבהם תוכלו למצוא רעיונות:

תעקבו אחר מחקרים. בכל שנה מתפרסמים יותר מ-2.5 מיליון (!) מאמרים מדעיים. כדאי להירשם למגזינים רפואיים מחו״ל ולקבל התראות ממגזינים שאתם נוהגים לקרוא. תוכלו גם לארגן לעצמכם התראות מגוגל לנושאים מסויימים. כך תוכלו לוודא שאתם מעודכנים במחקרים החדשים שיוצאים ותוכלו לייצר רעיונות לכתבות חדשות.

תקשיבו למה שאחרים אומרים. הסתכלו סביבכם ותגלו על מה מדברים עכשיו, למשל עלייה במקרי הקורונה בקרב קבוצת אוכלוסיה מסויימת, מספר הישראלים שאין להם ביטוח משלים, ירידה מפתיעה במספר מקרי הסרטן מסוג מסוים. אתם יכולים למצוא נושאים עדכניים במחקרים, ברשתות החברתיות, בחדשות, בכנסים ועוד.

תקשיבו לסיפורים של אנשים. היום אפשר למצוא סיפורים בכל ערוץ תקשורת. אבל לא רק שם - אני מצאתי סיפורים והשראה לכתבות משיחות שהיו לי עם אנשים או כשראיינתי מומחים בנושאים שונים.

3. מצאתם רעיון מעולה? יופי, עכשיו צריך להתמקד. ברגע שמצאתם את הרעיון על מה תכתבו אתם צריכים למקד אותו. אם לא תעשו את זה, תתפזרו. קחו את הרעיון וצמצמו אותו. לדוגמה, נושאים כמו ״הקורונה״, או ״אי ספיקת לב״, או ״דלקת מפרקים שגרונית״ הם נושאים כלליים מדי לכתבה, אלא אם המטרה שלכם היא לכתוב ערך לאנציקלופדיה.

נסו למצוא משהו שהקוראים לא יודעים והסבירו את התופעה (או את החדשות, התגלית, הנתון וכיוב׳). למשל: ״מה גרם להחמרת התסמינים של דלקת מפרקים שגרונית במהלך הקורונה״.


4. גם בריאות ומדע יכולים לרגש.

כשאנחנו מפרסמים כתבה בנושא בריאותי אנחנו לא יודעים מי באמת יקרא אותה. זו הסיבה שאני תמיד מניחה שהאדם שקורא את הכתבה שלי מתעניין בנושא המדובר, ורוב הסיכויים שיש לו קשר רגשי עם אותו נושא. לכאן נכנס נושא האמפתיה. לפתוח עם נתון מפחיד כמו מספר האנשים שמתים בכל שנה מהמחלה (הלו, אנחנו מדברים אל אנשים שסובלים עכשיו מהמחלה - במה הנתון הזה עוזר בדיוק?), להגיד לאנשים שמעשנים שיספרו עד 10 לפני שהם מציתים את הסיגריה הבאה (ולחשוב שזה יעזור להם להיגמל) או להגיד לאנשים החיים עם סוכרת שהם צריכים להקפיד על המשקל שלהם (ולחשוב שזה מה שישנה את אורח החיים שלהם) - זה כמו להגיד: קראתי הרבה על המצב הרפואי שלכם, אבל אני לא באמת יודעת מה זה לחיות איתה. אם לא תתחברו, הקוראים יתנתקו - תחושה כזו תרחיק את הקוראים והנה פיספסתם הזדמנות פז שיקשיבו למה שיש לכם לספר להם.


5. חשבו על הסגנון של הכתבה.

אחרי שמצאתם רעיון, חידדתם אותו והגעתם לנושא רלוונטי וחשוב - עכשיו נותר לכתוב אותו בסגנון המתאים. האם הנושא שלכם מתאים לסגנון כתבה חדשותית? או אולי כתבת תחקיר? שאלות ותשובות? או ראיון? ואחרי שהחלטתם, אל תשכחו לשים לב לשפה - היזהרו מליפול למלכודת ה״איכותי״ בכסות ״המקצועי״. שפה גבוהה, כתיבה אקדמית, סגנון רפואי - לא הופכים כתבה לאיכותית יותר. לפעמים הם אפילו פוגעים בה. מצד שני, כתיבה לקהל הרחב לא מחייבת הנמכת שפה. שפה ברורה, מדוייקת וידידותית תעשה את העבודה.

והמלצת בונוס - זכרו שהכתבה שם כמגדלור

המטרה של כתבות בריאותיות היא לא לשנות התנהגות. בשביל זה יש ערוצים אחרים. המטרה שלהן היא שאנשים ילמדו ויבינו יותר. שהם יקבלו עוד מידע על המצב הרפואי שלהם, או על החדשות בנושא, שיגרום להם לרצות לדעת ולחקור יותר. שהם ירצו לגשת לאתר שלכם או לקבוע פגישה עם הרופא.ה.


כתבות בריאותיות צריכות להיות כמו מגדלור. הן בעלות ערך אמיתי כשהן מאירות את הדרך לקוראים - לרופאים, למטופלים, לקהל הרחב ולמשפחות של המטופלים.

דוגמאות

לפני כשנתיים, לאחר סדרת כתבות שכתבתי לחברת פארמה גדולה בארץ, קיבלתי טלפון ״תודה״. אין על לקוח שיודע להגיד מילה טובה ולפרגן (ולשמחתי הרבה זכיתי במספר לקוחות כאלה!). נאמר לי שהכתבות הביאו לתוצאות נהדרות ומאחת מהן אפילו היה שיפור ״לידים״ של 25%. אז הנה לכם הוכחה - כשכתבות תוכן כתובות נכון, הן עובדות.


הנה מספר דוגמאות לכתבות שמצאתי ברשת שכתבו חברות שונות - יש כאן דוגמאות לכתבות שכתובות טוב, וכאלה שכנראה לא יזכו בפרס פוליצר. יהיה מעניין לשמוע מהחברות מה היתה התוצאה המעשית של כל כתבה.



כתבה בנושא רפואה מותאמת אישית. חברת כצט. פורסמה באתר החברה. מרץ 2021. קישור לכתבה.




כתבה בנושא נדודי שינה. חברת סאנופי. פורסמה בווינט. דצמבר 2020. קישור לכתבה.


כתבה בנושא סרטן ריאה. העמותה הישראלית לסרטן ריאה. פורסמה בווינט. פברואר 2021. קישור לכתבה.



כתבה בנושא טרשת נפוצה. חברת מרק. פורסמה בוואלה. פברואר 2021. קישור לכתבה.



כתבה בנושא אי ספיקת לב. חברת אסטרהזנקה. פורסמה בווינט. אוקטובר 2020. קישור לכתבה.


אילו מהכתבות האלה שכאן טובות לדעתכם? ואילו פחות? אשמח לשמוע. כתבו לי מייל, אני תמיד עונה.

127 צפיות0 תגובות
bottom of page